ניתוח טקסט

ניתוח טקסט- סאטירה במחאת הנכים

סאטירה 1

 

Capture.PNG

חדשות רוטר, 18.8.16 "לחיות מ–2,441 שקל: האוצר הגדיל את קצבת הנכות במאה שקלים בלבד"

דנוטציה

בתמונה אנחנו יכולים לראות רגליים גדולות בצד השמאלי של התמונה שעומדות על במה, לצד הרגליים (צד ימין של התמונה) ישנו איש זקן על כיסא גלגלים בקטן ביחס לרגליים שבתמונה ושואל בפחד ובחוסר אונים (יש לו דמעה של זיעה על הפנים) :"זה אתה כחלון?". רקע התמונה בצבע כתום.

קונוטציה

הרגליים הגדולות של כחלון (שהוא שר האוצר) מסמלות את הכוח העליון של הממשלה ושר האוצר על האנשים הקטנים שכאן בתמונה הם הנכים על כיסא הגלגלים המיוצגים כקטנים חסרי אונים ומלאי פחד, כי אחרי מגובה כזה נמוך איל שר האוצר ישמע את קולם?. קולם והבעיות שלהם "קטנות" ליד הקול והבעיות של כחלון (שר האוצר) ואף אחד לא יכול לשמוע אותם גם.

הקשר לסיטואציה

בסיטואציה שקיימת בתמונה מדובר על כמה שקולם של הנכים חלש וקטן לעומת מי שמחליט בעצם על מה שהם רוצים, על הקצבתם(משה כחלון,שר האוצר הוא זה שאחראי על הקציבות של כל הדברים כולל תקציב הנכות במדינה) מדובר על חוסר האונים שבהם הם נמצאים כאשר הם במצב כספי קשה מאוד וחלקם גם מצב בריאותי ולמרות כל הקושי הם אינם מוותרים על הזכות שלהם להתקיים ולהשמיע את קולם כמה שיותר חזק כדי ששם למלה (כחלון, הממשלה, שר כלשהו) ישמע את קולם ויחליט לעשות עם זה משהו ולשנות את קצבתם.

הקשיים שעולים

למפגינים- הקושי המובהק והגדול ביותר של אותם מפגינים הוא שלא שומעים את מה שהם רוצים להגיד כמו שמיוצג בקריקטורה שהם קטנים וחלשים וכך גם הקול שלהם לעומת הקול של הרשויות.  למרות כל ההפגנות והמחאות מרגיש כאילו שום דבר לא קרה לא הוחלף ועבר על הסר יום הציבורי והענייני ובעיקר לא הגיע למי שהם הכי רוצים שיגיע וזה לרשויות כמובן ולכן ישנו קושי רב להשמיע את קולם ולשנות את המצב.

לקהל- בקריקטורה ובסאטירה שעולה כאן אין שום קושי המראה לשאר אוכלוסיה חוץ מאשר אלה שזקוקים לשר האוצר ואלה הם הנכים וגם אותם נכים מופיעים בתמונה ומייצגים אוכלוסיה "אחרת".

יחס הסביבה

יחס הסביבה אינו קיים בקריקטורה זו ולכן זה יכול לשקף ולהציג לנו עוד סמל שלמחאה זו לא רק שהרשויות אינם שומעות את קולם ואת רצונם אלא גם הסביבה, זה לא מעניין אותה כי זה לא בעיה שלה ולכן הם אינם קשורים למחאה ולכן גם לא מופיעים בקריקטורה בגלל שאין להם שום משמעות וקשר לעניין.

אירוניה

האירוניה בתמונה היא בכל שהיא מוצגת כדמויות מצוירות הנותנות לנו קודם כל תחושה יותר "מהנה ומצחיקה" ואולי תחושת רוגע בכך שאנחנו לא מסתכלים היישר אל המציאות אלא דרך מסך מצויר ובנוסף,כאשר מייצגים לנו את המציאות בתוך תבנית שונה ואנחנו יודעים על מה הרקע של התמונה זה נותן הרשה מצחיקה כאילו נק' מבט שונה אולי אפשר להגיד נק' מבט מצחיקה יותר ואפילו ילדותית אבל מלאת עומק וזה מה שנותן לנו הצופים להרגיש באירוניה וצחוק כאשר אנחנו רואים את הקריקטורה הזו.

הפרת חוקי הסאטירה (הפרה הקדושה)

ע"פ דעתי האישית לא הופר בתמונה זו שום "איסור" או נגיעה בפרה הקדושה, כלומר לא בזו והשפילו מישהו מתוך כוונה ואין כאן שום בזות או השפלה בתמונה אלא רק נק' מבט על פרשיה מסוימת, אך אי אפשר לשכוח שזו דעתי האישית ויכול להיות מצב שאותו שר (משה כחלון) יראה את קריקטורה זו ויחוש שבזים לו ומשפילים אותו בתמונה זו ורק אז נוכל להגיד שישנה נגיעה בפרה הקדושה ואיסור משמעותי בחוקי הסאטירה, כי כמו שאמרנו ואמרו בחוקי הסאטירה "אם הוצגת במסגרת תכנית סאטירית בטלוויזיה או ברדיו, או במסגרת טור סאטירי בעיתונות (ואף באינטרנט), באופן מעליב ומשפיל, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע." ולכן עניין זה לא כל כך לוי בדעתי.

התגובות על הסאטירה

"קשה מאד להוציא את הנכים לרחובות,ולא אני לא מדבר על נכי צהל להם יש לובי יחסית חזק.

אין מדד יותר טוב מזה למצב המדינה. שיתביישו להם שם במגדלי השן שלהם,ונתבייש אנחנו שאנו נותנים לזה יד דרך הפסיביות שלנו כעם."

אחת התגובות הקשורות לקריקטורה

בתגובה זו ישנה בזות לרשויות שמטפלות הקצבות הנכים בגלל המצב שכרגע נמצאים נכים ככבר לא נשאר להם איפה לגור ובנוסף, ישנו פה מסר שגם שהיה אפשר לראות גם בקריקטורה " אנחנו נותנים לזה יד דרך הפסיביות שלנו כעם" כלומר כאשר בתמונה אין בכלל שום התייחסות לסביבה או לקהל האזרחי שלא קשור לאוכלוסיית הנכים ישנה פסיביות מצד העם ומה שנותן דרך להבלגה על מקרה זה ולהקטנת קולם של הנכים באשר הם צועקים על קשייהם שמכן נובע את גודלם של הנכים בתמונה לעומת גודלם של הרשות שמטפלת הקצבתם.

סאטירה 2

מחאת הנכים פוגשת את קובי מיימון

דנוטציה

בסרטון אנחנו רואים מישהו שממהר למקום כלשהו והוא נוסע במכונית שלו ולפתע עובר בכביש מישהו על כיסא גלגלים ובמקום להמשיך להעלות על המדרכה נשאר עומד באמצע הכביש וחסם את התנועה כולל את מכוניתו של אותו איש שראינו בהתחלה, האיש במכונית חיכה שאותו איש יעבור וכאשר ראה שעצר צעק לו מהחלון של האוטו אם הוא צריך עזרה ולאחר מכן כאשר הוא אמר לו שהוא מוחא על הקצבה יצא אליו האיש שבאוטו וביקש ממנו שיזוז כי הוא ממהר והנכה עדיין לא זז מן הכביש, לאחר מכן אותו נכה הוציא שלט מבריסטול ועליו רשום:" לא מפקירים את הנכים" והתחיל לשיר שירי מחאה לגבי הקצבה הניתנת להם ועל כך שהוא לא ייתן להפקיר את הנכים. אותו האיש שיצא מהאוטו לא הבין על מה הוא מדבר ואת מי בדיוק מפקירים ובמקום לנסות להבין אותו הוא המשיך להגיד לאותו נכה שיזוז ופתאום עברה מישהי באותו רחוב וצעקה לאותו נכה:" אני תומכת בכם" וציד לאחר מכן אמר לו האיש מהמכונית שהוא תורם לעמותות וכל מיני דברים שלא קשורים רק בכדי שיזוז, אחר כך הנכה הסכים לזוז ואותו איש המשיך לנהוג לאותו מקום שאליו הוא מיהר ולפתע בא עוד מישהו עם כיסא גלגלים וכן גם הוא עצר באמצע הכביש וחסם אותו על אותו עיקרון- חסימת כבישים למען מחאת הנכים והעלאת הקצבה, אך הפעם לאותו איש באוטו לא הייתה כבר סבלנות והוא הבין על מה מדובר ולכן צפר לו בחוזקה ובאותו רגע נשמעה סירנה של משטרה.

קונוטציה

האיש הנכה המוצג הוא מייצג את קהילת הנכים ואת כל הנכים שיוצאים לרחובות ומוחאים על הקצבה שניתנת להם.  אותו איש שנסע במכונית מייצג את האזרחים שהם מיוצגים כחסרי סבלנות למצב וחוסר אמפתיות למצב בהם הנכים נמצאים או בכלל לא יודעים על מה מדובר ומה הם רוצים בכלל.האיש שנסע במכונית ודיבר עם אותו נכה שמחאה לגבי הקיצבה מייצג את האזרחים שחסרי סבלנות למצב ולעניין ואינם מודעים למה שקורה בכלל, אותו אדם אמר לנכה "כבר תרמתי לכם באיילון" שלתרומה אין בכלל קשר להגנתם של הנכים וחסימת הכבישים, כלומר אפשר היה לראות כי אין לאזרחים שאינם נזקקים לקצבאות אלו שום מודעות בעניין וגם הם אינם מעוניין לשמור והם חסרי סבלנות לעניין. אותה אישה שהלכה ברחוב וצעקה "אני תומכת בכם!"  והמשיכה ללכת באותו זמן שהאיש מהמכונית והאיש הנכה רבו, מייצגת את אותם הרשויות שברגע שהדיון לעניין זה עולה על הפרק ומעלה מן עניין כלשהו וריב בתקשור או קשר לציבור ואזרחים, הם אומרים כיוויכול שהם תומכים באותם נכים ועושים דברים למען העניין אך כשנהיה שקט בין האוכלוסיות אותם רשויות עוזבות את העניין וממשיכות האלה כאילו לא קרה כלום ולא באמת מטפלים בעניין או מייחסים לכך חשיבות רק יודעים לדבר ולהגיד שהם ככה וככה וככה.. או בקיצור "ללכת" בדיוק כמו שאותה אישה המשיכה ללכת לאחר שנהיה שקט קצר בין אותם אנשים.

הקשר לסיטואציה

בסיטואציה אנחנו רואים כי הכל קשור במחאה עצמה של אותם נכים ואיך הם פועלים (במקרה הזה ראינו את הפעולה של חסימת כבישים) ואיך בעצם הסביבה (האזרחים, הרשויות וכו') מייחסים חשיבות למצב ומודעות להפגנות ועל מה בכלל הם נלחמים. רואים כי אף אחד לא באמת מודע לאותם מצב של הנכים ועל המלחמות שהם עוברים יום יום וגם לאף אחד מהרשויות הצריכות לטפל בעניין לא מייחס לעניין חשיבות רבה אלא רק מדבר ולא פועל למען שיפור המצב.

הקשיים שעולים

למפגינים- הקשיים שעולים למפגינים הם שלמרות כל ההפגנות והמלחמות שהם כל יום עושים בכדי לנסות שמישהו ישמע את כולם וינסה לעזור להם לשפר את המצב ואת מה שהם מבקשים, אף אחד לא מקשיב להם ואת אפחד זה לא מעניין לא משנה באיזה דרך הם פועלים. וכמו שראינו בסרטון הם פעלו בדרך של חסימת כבישים שזה דרך די קיצונית ואפילו שם הם לא מקשיבים לעניין ומייחסים לו חשיבות, אז אותם מפגינים לא יודעים כבר מה לעשות בכדי שמישהו יקשיב להם למה שיש להם להגיד.

יחס הסביבה

יחס הסביבה ע"פ הסרטון משקף את יחס הסביבה במציאות- חוסר סבלנות, חוסר ידע בעניין ומודעות אליו, לא מעניין אותם ולא באמת משנה להם מה יעשו עם זה כי זה לא נוגע לאף אחד משאר האזרחים שלא זקוקים לקצבה זו.

אירוניה

הסרטון הוא סרטון פארודי המכיל אירוניה רבה כאשר אותה סיטואציה של אותו נהג נותן הרגשה שאנחנו חלק מאותו בן אדם שממהר למקום כלשהו ואנחנו מתלויים אליו ואז אחרי שהמחאה עצרה אותו פעם אחת והוא יצא לראות מה ואיך אפשר לפתור את זה שאותו נכה יזוז מהכביש, יצא שוב מחאה חדשה על אותו נושא והוא המשיך לנסוע ובאה משטרה, כלומר יש כאן סוג של אירוניה שכאשר הוא גילה "סבלנות" כלפי אותו נכה הוא התעכב ולא קרה שום דבר רע יותר מזה אך כאשר לא גילה "סבלנות" עצרה אותו משטרה שהמשטרה בכלל היא חלק מהרשויות שלהם בכלל לא אכפת מההפגנות ההללו ולכן יש כאן סוג של אירוניה שמצחיקה חלק מהאנשים המבינים בנושא.

הפרת חוקי הסאטירה (הפרה הקדושה)

גם כאן ע"פ דעתי האישית לא הופר בתמונה זו שום "איסור" או נגיעה בפרה הקדושה, כלומר לא בזו והשפילו מישהו מתוך כוונה ואין כאן שום בזות או השפלה בתמונה אלא רק נק' מבט על פרשיה מסוימת, אך אי אפשר לשכוח שזו דעתי האישית ויכול להיות מצב שאותו בן אדם שצופה בסרטון זה ויהיה חלק מאחד מהאוכלוסיות שהוצגו בסרטון (אזרחים, נכים, משטרה וכו') ירגיש כי בזו לו בנוגע להתנהלות האוכלוסייה שהוא משתייך אליה בסרטון זה ואז אם יקרה מצב זה יחל הפרה של חוקי הסאטירה, כלומר פגעו והשפילו מישהו מתוך כוונה לפגיעה באוכלוסיה זו ע"פ נק' ראיתו של אותו צופה.

התגובות על הסאטירה

אין תגובות לסרטון זה (חוץ מ:"חחחחח")

 

 

סאטירה 3

 

24

קריקטוריסט, יום שני, 27.03.17, כלכליסט

 

דנוטציה

בסאטירה זו אפשר לראות כי יש דמות שהיא מציגה את "ממשלת ישראל" ע"פ מה שרשום על החליפה שלה, שפונה לשלדים על כסאות גלגלים שיש עליהם קורי עכביש וזבובים והם מחזיקים ביד שלטי מחאות ועליהם רשום :"רוצים לחיות בכבוד!" , "נכה הוא לא חצי בן אדם" ," מאבק הנכים" . ואותו נציג אומר להם "קצת סבלנות.. נדאג לכולם".

 

קונוטציה

בעצם סאטירה זו משקפת את היחס של ממשלת ישראל למאבק הנכים ואת ההשפעה על אותם נכים, אפשר לראות בסאטירה כי כאשר הנכים מיוצגים כשלדים עם קורי עכביש וזבובים זה מדגיש את כך שהם ממתינים המון המון זמן לפתרון שמציעה להם הממשלה ועד שהם כבר יביאו להם פתרון הם כבר ימותו ולא רק זה אלא שישארו רק השלדים שלהם וכבר יהיו קורי עכביש וזבובים וכו' , בנוסף,כאשר אותה דמות שמייצגת את הממשלה פונה לשלדים ואומרת להם שכנראה יקח להם עוד זמן עד שיגיעו לכל אחד ואחד ויפתרו לו את הבעיות זה עוד יותר מדגיש את זה שהממשלה "מורחת" אותם ואת הזמן שהם מחכים בכדי שיקשיבו למחאה שלהם ובכך שהיא פונה לשלדים זה מראה את החוסר מודעות שלה למאבק ואף זלזול בו וחוסר האכפתיות באותם נכים ובמאבקם.

 

הקשר למאבק

בסיטואציה אפשר לראות את הנכים עם השלטים של המחאה בידיים שלהם מפגינים לממשלת ישראל אך כמו שהבנו הממשלה נותנת לנכים לחכות הרבה זמן עד שהם באמת יענו לבקשות שלהם ובכך אנחנו רואים חפיפה למצב הקיים ולמאבק עצמו.

 

הקשיים שעולים

למפגינים- אפשר לראות ע"פ הסאטירה כי הקושי הגדול שעולה הוא בכך שאף אחד לא מקשיב להם ולא נותן להם פתרון ובשביל הפתרון והמענה לבקשותיהם הם צריכים לחכות המון המון זמן וגם אז אין עדיין מענה ופתרון לבעיות שלהם.

 

יחס הסביבה

יחס הסביבה לסיטואציה לא מופיע בתמונה ואפילו לא מוזכר בשום צורה, מה שיכול לשקף לנו חלק מהמציאות – שאף אחד חוץ מאותם נכים לא משתתף ותומך במחאה ואפילו לא יודע ומתייחס לקשיים שעולים מאוכלוסיה זו ואת המצב הקיים.   

 

אירוניה

בסאטירה זו לא מופיע אירוניה כי היא מציגה את המצב הקיים ולא המצב ההפוך ולכן לא קיימת אירוניה בסאטירה זו.

 

הפרת חוקי הסאטירה (הפרה הקדושה)

בסאטירה זו ע"פ דעתי האישית לא הופר אף אחד מחוקי הסאטירה (הפרה הקדושה), מפני שלא הוצג שום דמות או בן אדם ספציפית אליו ולא הוצג לשון הרע המוכוון למישהו ספציפית אלא רק הוצגה כאן ביקורת כללית על המאבק והתנהלותו.

 

התגובות על הסאטירה

לסאטריה זו אין תגובות.

כתיבת תגובה

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑