סקירת ספרות- דליה

סקירת ספרות

 

1

להטב

המונח להט"ב הוא ראשי תיבות  ללסביות הומואים טרנסג'נדרים וביסקסואלים. הקיצור לה"ב קשור לנטיה מינית כשט' הוא מגדר.
בשנים האחרונות מקובלים גם הצירופים: להטב"ק (ק' מציינת קוויר/questioning), או להטב"א (א' מציינת אינטרסקס או א-מיניות), או השילוב להטבא"ק. ונוסף לכך, קיים גם השימוש בראשי התיבות להטבפא"ק (פ' מציינת פאנסקסואליות או פוליסקסואליות).
לעיתים מקובל להשתמש בביטוים כמו הקהילה הגאה מכיוון שאין בהם ראשי תיבות הם לא מתארים מי יכולים ומי לא יכולים להשתייך לקהילה.

וריאציות נפוצות פחות על ראשי התיבות:

  • GLBTQ, שבו ה-Q מציינת Queer קוויר או questioning, לציון אלו אשר אינם בטוחים בנטייתם המינית
  • LGBTA, שבו ה-A מציינת Allies לציון בעלי הברית למאבק לשוויון או Asexsual א-מיניים
  • LGBTI, שבו ה-I מציינת Intersexuals לציון אינטרסקסואלים
  • LGBTT, שבו ה-T השנייה מציינת טרנסקסואלים, אנשים אשר זהותם המגדרית אינה תואמת למינם הפיזיולוגי
  • GLBTQIQ, שבו האות Q מופיע פעמים לציון Queer קוויר ו-questioning, לציון אלו אשר אינם בטוחים בנטייתם המינית, וה-I מציינת Intersexuals לציון אינטרסקסואלים

הנטייה המינית מוגדרת 'כתבנית' מתמשכת של רגשות רגשיים, רומנטיים ו / או מיניים של גברים לנשים או נשים לגברים (הטרוסקסואליים),  נשים לנשים ,גברים לגברים (הומוסקסואלים) או על ידי גברים לגברים או לנשים, נשים לנשים או גברים (ביסקסואלים). היא מתייחסת גם לתחושה של זהות אישית וחברתית המבוססת על אותם אטרקציות, התנהגויות קשורות וחברות בקהילה של אחרים החולקים את אותם אטרקציות והתנהגויות. יש אנשים שיש להם אטרקציות או יחסי מין מאותו המין עשויים להזדהות כ"מוזר ", או, מסיבות שונות, חברתיות או פוליטיות, יכולים לבחור לא להזדהות עם אלה או עם תוויות (מתוך: האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה, 2019).

 

מצעדי גאווה

 

 

Pride-Parade-With-Flag-1280uw_revisado

 

 

מצעד הגאווה הוא מצעד שנתי המתקיים בערים שונות ברחבי העולם ובישראל, בו מציינים לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסאולים (להט"ב) את מאבקם להכרה ולשוויון זכויות, ומכריזים על גאוותם בזהותם המינית השונה. האירוע נחגג בדרך כלל בחודש יוני, כציון למהומות סטונוול.

כוונת הגאווה אותה מפגינה הקהילה באמצעות המצעד היא לשדר לכלל הציבור מספר מסרים:

  • השוני בנטייה המינית או בזהות המינית איננו חיסרון או בושה.
  • עידוד יציאה מהארון והצהרה על כך שמי שבוחר לחיות מחוץ לארון, על אף הקשיים הכרוכים בכך, ראוי להתגאות בבחירתו.
  • קריאה להשגת שוויון זכויות מלא לכולם בחוק ובפועל, בלי תלות בנטייה המינית או בזהות המגדרית.

מצעדים מתקיימים במרבית הערים הגדולות בעולם המערבי. בעבר נהוג היה לקבוע תאריך אחיד למצעד בכל העולם (סוף השבוע האחרון של יוני), אך מאז שנות ה-90 רווח המנהג לתאם תאריכים שונים לערים שונות, וזאת כדי לאפשר למעוניינים לנוע בין ערים ולהשתתף ביותר ממצעד אחד. מספר הצועדים במצעדי הגאווה משתנה מעיר לעיר, ונע בין אלפים אחדים לבין מיליון ומעלה (המצעד בסאו פאולו, ברזיל, מגיע לכדי שני מיליון משתתפים). ברבות מהארצות המצעד עומד במרכזו של יום הגאווה, המהווה את יום חגה השנתי של קהילת הלהט"ב ובו מכלול פעילויות, אירועים ומסיבות סביב המצעד. המצעדים הגדולים בערים המרכזיות מהווים מוקד משיכה תיירותי, ונתמכים בידי רשויות העיר וגורמים מסחריים בה.

בין מצעדי הגאווה הגדולים בעולם נמנה המרדי גרא ההומו-לסבי של סידני, פסטיבל בן שבועיים המונה כ-10,000 צועדים ומיליון משתתפים, המתקיים בין פברואר למרץ בסידני, ניו סאות' ויילס.

 

אירועים משמעותיים שקרו לקהילה במהלך השנים

 

 

 

מהומות סטונוול

250px-Stonewall_Inn_1969

צילום:ויקיפדיה

מהומות סטונוול היו סדרה של עימותים אלימים כלפי משטרת העיר ניו יורק, במחאה על הומופוביה ואלימות קבועה ומתמשכת מצידה, כלפי הומואים וטרנסג'נדרים.

ב 28 ליוני 1969 לפנות בוקר, פרצו במנהטן, ניו יורק, מהומות. המניע המיידי למהומות הייתה פשיטה משטרתית "שגרתית" על בר קהילתי בשם "סטונוול אין" בגריניץ' וילג', אך הפשיטה הייתה הקש האחרון ששבר את גב הגמל, לאחר הצקות חוזרות ונישנות ואלימות משטרתית כלפי להט"ב מקומיים (אם כי נעשה שימוש במושגים הומואים, לסביות וטרנסווסטייטים באותן שנים).

באי המקום, בין היתר בהובלת נשים טרנסג'נדריות ומלכות דראג, החלו להתקוטט עם השוטרים שפשטו על המועדון, ועד מהרה מנהטן בערה – ניידות משטרה הפוכות הוצתו, עמודי מדחן הושלכו, חלונות של חנויות נופצו, מטרי אבנים נזרקו אל עבר השוטרים. המשטרה הגיבה באלימות רבה אף היא, אך לא הצליחה לדכא את המהומות.

מהומות סטונוול משמשות כציון דרך מרכזי במאבקם של להט"ב אמריקאיים, אך גם סמל עבור להט"ב בעולם כולו. ביוני 1970, כשנה לאחר המהומות, נערך מצעד הגאווה הראשון בניו יורק, ביוזמתה של ברנדה הווארד, אישה ביסקסואלית ופעילת זכויות להט"ב ונשים, שמוכרת מאז כ"אם הגאווה".

לזכר אירועי סטונוול, חודש יוני מסומן כחודש גאווה ברחבי העולם, מצעדי גאווה נערכים ברחבי הגלובוס, בין אם חגיגיים ובאישור ובין אם תוך ספיגת אלימות קשה – משטרתית ומצדם של אזרחים להט"בפוביים. (חוש"ן יוני 2016)

הצהרת האו"ם בדבר נטייה מינית וזהות מגדרית

 

 

LGBT Pride.90828e4d3b9866d165107a79a17d7fd7

 

צילום:GOOGLEPHOTOS

הצהרת האו"ם בדבר נטייה מינית וזהות מגדרית הנה הצעה ביוזמת צרפת ובתמיכת האיחוד האירופי שהוצגה לעצרת הכללית של האו"ם ב-18 בדצמבר 2008. ההצהרה המוצעת כוללת גינוי של אלימות, הטרדה, אפליה, הדרה, סטיגמטיזציה ורדיפה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית. עוד כוללת ההצעה גינוי על הרג והוצאה להורג, עינויים, מעצרים שרירותיים וקיפוח כלכלי, חברתי ותרבותי על בסיס אלה.

המצדדים בהצהרה המוצעת שיבחו ותיארו אותה כפריצת דרך בנושא זכויות אדם, בשוברה את הטאבו נגד שיח בנושא זכויות להט"ב באו"ם. מתנגדיה תיארו אותה כניסיון לכפות עיגון בחוק של איחוד אזרחי חד מיני או נישואים חד מיניים, אימוץ על ידי זוגות חד מיניים, פדופיליה ושאר "מעשים נתעבים".בנוסף, טוענים המתנגדים כי ההצהרה תביא לפגיעה בחופש להתנגדות דתית להומוסקסואליות ובכך לפגיעה בחופש הדת.

הגשת ההצהרה, אשר במקור תוכננה להתקבל כהחלטה רשמית, הביאה את הליגה הערבית ליזום הצעה-נגדית הפוכה כאות התנגדות. שתי ההצעות נותרו במעמד פתוח לחתימות, וטרם התקבלה אחת מהן בתור החלטה רשמית של המועצה. (ויקיפדיה)



הולנד מאשרת נישואים חד מיניים

 

 

file-20170630-8187-rc81s5

 

צילום:HOLLANDCOM

בתאריך 1.4.2001 נכנס לתוקף בהולנד חוק תקדימי המתיר נישואים חד מיניים, והפך את הולנד למדינה הראשונה בעולם לאשר נישואים מסוג זה.

החוק קבע כי זוגות גאים יכולים להינשא כחוק וזכאים לכל הזכויות מהן נהנים זוגות הטרוסקסואלים נשואים. חלק מהמשמעויות הנובעות מהחוק הן שזוגות גאים יוכלו לפנות לבית המשפט בבקשה לאמץ ילד בהליך הזהה לזה של זוגות מעורבים, וכן הסדרה של נושאים כמו ירושה, זכויות פנסיה, מסים וגירושים.

בערב בו נכנס החוק לתוקף, נישאו ארבעה זוגות גאים (שלושה זוגות גברים וזוג נשים אחד) בטקס הנישואים החד-מיני הראשון בעולם שהוכר באופן רשמי על ידי המדינה בה הוא נערך. את טקסי הנישואין ערך ראש עיריית אמסטרדם ג'וב כהן, ונכחו בו חלק משרי הממשלה.

המפלגות הדתיות בהולנד הביעו התנגדות למתן שוויון הזכויות והחוק אף זכה להתייחסות מצד הוותיקן, שראה בו סכנה גדולה לערכי הדת והמשפחה הקתולים. למעשה עד היום נרשמת התנגדות חריפה מצד הוותיקן להקניית שוויון זכויות לקהילה הגאה, ובפרט התנגדות לאישור נישואים גאים כחוק. עם זאת, סקרים שנערכו בהולנד טרם אישור החוק הראו כי למעלה מ-75% מהאוכלוסיה תומכים בחוק למתן זכויות שוות לזוגות גאים, בכל הנוגע לנישואים והזכויות הנגזרות מהם.

החוק המאשר נישואים אלה חל רק על אזרחים הולנדים או אזרחים זרים החיים עם אזרחים הולנדים, אך מאז שעבר החוק בהולנד ונכון ל-2017, עוד 25 מדינות העבירו חוקים המאפשרים נישואים אזרחיים לזוגות חד מיניים.  (יום בהסטוריה להטבית בפייסבוק 2019)

מאמרים

מאמר 1

The “T” in LGBT: “Orange Is the New Black” and transgender issues in" corrections"

מאת: Christina L. Carpenter

בפברואר 2013 התחילה נטפליקס לשדר סדרות 'מקוריות' שלה, ביניהם בית הקלפים וכתום זה השחור החדש. כתום זה השחור החדש הייתה הצלחה מסחררת כשעלתה לשידור. היא הביאה לצופה מבט על החיים בבית כלא לנשים באמריקה. הסדרה, לפי כותבת המאמר, הצליחה כל כך דווקא בגלל הסיפורים והדמויות השונות שמציגה הסדרה, לבנים,שחורים,לטינים, להטבים ועוד הרבה. כל דמות ודמות מתמודדת עם בעיה כלשהי, ושינתה לצופה את הדרך בה הוא רואה וחושב על אסירים. בנוסף, כותבת המאמר אומרת שהסדרה שינתה מאוד את החברה האמריקאית על יחסה כלפי טרנסג'נדרים בבית הכלא, בסדרה ישנה דמות טרנסג'נדרית, סופיה ברסט (אשר מגולמת על ידי לברון קוקס) והיא מראה בדיוק את הקשיים שחווים טרנסים בבתי הכלא, תקיפה מינית ואונס, תמיכה רפואית חלשה, השמצה ואפליה טרנסופובית.

בעקבות כל זה, בשנת 2015, משרד המשפטים לסטטיסטיקה האמריקאית  פרסמה תוצאות של הסקר הלאומי על אסירים ומצא כי אסירים טרנסג'נדרים עוברים תקיפות מיניות  פי 9 יותר מאשר שאר האוכלוסייה בכלא. חוק ה- PREA קבע בעקבות זאת הנחיות ספציפיות כיצד לטפל כראוי באסירים טרנסג'נדרים. לדוגמה, בניגוד למה שמוצג לעתים קרובות בסדרה , המתקנים אינם יכולים לבצע באופן חוקי חיפושים בין-מין על אסירים, אלא אם כן קיימות נסיבות חמורות. במילים אחרות, קצינים זכרים יכולים לחפש ולבדוק רק אסירים זכרים, וקצינות יכולות לבצע חיפושים רק על אסירות. במיוחד עבור אסירים טרנסג'נדרים, חוק ה-( FREA 115.15 e) קובע כי קצין בכלא אינו יכול "לחפש או לבחון פיזית אסיר טרנסג'נדרי או אינטרסקס כדי לקבעו את  מעמדו הגניטלי של אסיר". בנוסף, הוא קובע כי חובה על בית הכלא להכשיר את צוותי האבטחה כיצד לבצע חיפושים בין-מגדריים בין המינים, וכן חיפושים של אסירים טרנסג'נדרים אינטרסקס, באופן מקצועי ומכובד, ולא פולשני ככל האפשר, בהתאם לצורכי הביטחון.

לאורך כל המאמר ניתן לראות את השינויים שהביאה הסדרה כלפי הקהילה הטרנסית בבית הכלא ולמה זה הנושא הזה חשוב כל כך. כותבת המאמר מסכמת בכך שקציני הכליאה מחויבים בחובת ההגנה (על פי החוק) בטיפול של האסירים. למרות הפשעים שלהם ולמרות כל מה  שעשו, האסירים הם גם בני אדם שמגיע להם כבוד ולא מגיע להם להיענש שוב בתוך בתי הכלא. כתום זה השחור החדש, גם אם זאת סדרה שמטרתה היא לדבר את הצופה, היא פותחת מחדש את השיחה על זכויות הטרנסג'נדרים.

https://www.researchgate.net/publication/317176531_The_T_in_LGBT_Orange_Is_the_New_Black_and_transgender_issues_in_corrections

המאמר מתקשר לעבודה שלי בכך שהוא מראה את ההשפעה העצומה של הסדרה בכך שנוסדו תקנות וחוקים חשובים לקהילה הלהטבית בבתי הכלא באמריקה.

מאמר 2

L.G.B.T.Q. Representation on TV Improves, Glaad Finds

מאת:Sara Aridi

כותבת המאמר בעצם מסכמת את המאמר של העמותה GLADD אשר מסכמת וחוקרת את הייצוג הלהטבי בתקשורת ובטלוויזיה.

ניתן לראות עלייה ושיא חדש מבחינת הייצוג של קהילת הלהטב, עלייה של כ-8.8% השנה,כאשר שנה שעברה הייתה עלייה רק של 6.6%.

בנוסף,יש עלייה של להטב האפרו-אמריקאים ופחות להטב "לבן".

כותבת המאמר וGLADD משבחים את שירותי הסטרימינג (נטפליקס,אמאזון והולו)  אשר נותנים גם ייצוג מכובד לקהילה ועוד ועוד תוכן של הלהטב מתחיל להופיע.

https://www.nytimes.com/2018/10/25/arts/television/lgbtq-tv-characters.html

המאמר מתקשר לעבודה שלי בכך שמראה את הייצוג קהילת הלהטב בטלוויזיה האמריקאית ומראה את העלייה המשמעותית שיש בשנה האחרונה.

 

 

 

מאמר 3

A content analysis of LGBT representation on broadcast and streaming television

מאת: Carson Cook

המאמר מראה שבסך הכל משנת 2001 הקהילה עברה דרך ארוכה והייצוג שלה עולה ומשתפר כל שנה ושנה,במיוחד הייצוג לטרנסג'נדרים וביסקסואלים (למרות שעדיין הוא יותר נמוך מהייצוג של הלסביות וההומוסקסואלים ששוב נשאר יותר גבוה). יותר ויותר פלטפורמות וערוצים מתחילים להציג את הלהטב, בין אם זה לכמה פרקים או תפקידים ראשיים.

אך למרות זאת ישנם מבקרים אשר טוענים שלפעמים הלהטב מוצג באופן סטריאוטיפי ושלילי. מראים אותם שהם משתמשים בסמים,פוגעים בעצמם ובסביבה שלהם,שהם פדופילים ועוד. מה שיכול לגרום לציבור להתנגד לקהילה ואפילו לפחד ממנה, כדי לפתור זאת צריך לשפר את הייצוג כי רק ייצוג עצמו לא יעזור וצריך לדעת ולכבד את איך שמציגים את הקהילה.

https://scholar.utc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1133&context=honors-theses

המאמר מתקשר לעבודה שלי בכך שמראה את התהליך שעברה הקהילה בטלוויזיה בשנים האחרונות ומראה איפה הייצוג עדיין לקוי.

 

 

מאמר 4

The L Word vs. Orange is the New Black: the representation of lesbians on TV

מאת: Valentina Vezzelli

המאמר מדבר על הייצוג הלסבי בסדרות טלוויזיה וביניהם THE L WORD וORANGE IS THE NEW BLACK ועל איך ששתיהן אולי כוללות לסביות בתוכן אך כל אחת שונה בייצוג שהיא נותנת.

THE L WORD נותנת ייצוג לא ריאליסטי, הלסביות מוצגות שם יפות וגבוהות, מוצלחות ועובדות בעבודה טובה (גם אם זאת לא העבודה שהן רוצות לעבוד בה) והחיים שלהן פשוט יפים, כל אחת מקבלת שלל הזדמנויות וזה הופך את זה ליותר מדי טוב מכדי שזה יהיה אמיתי. בנוסף, ישנם הרבה ביקורות על הסדרה אשר טוענות שאין הרבה ייצוג של דמויות שהן בוץ' (אישה לסבית אשר 'מתנהגת' כמו גבר.בדרך כלל הן עם שיער קצר,לובשות בגדיי אובר סייז של גבר,מדברות והולכות כמו גבר). לאורך כל הסדרה יש רק שתי דמויות שהן בוץ',שיין ומוריה. אך מוריה בכלל לא מגדירה את עצמה כאישה בכלל. במהלך הסדרה מוריה מתחילה לקחת הורמונים,לגדל זקן, מחליפה את שמה למקס ולשון הפנייה שלה משתנה ללשון פנייה של גבר. בנוסף היא מתכננת לעשות את הניתוח לשינוי מין. כל אלו רק שוללים את זה שהיא בוץ' לסבית,מה שמראה יותר אין ייצוג לבוץ'.

מצד שני מציגה מחברת המאמר את הסדרה כתום זה השחור החדש, שלמרבה ההפתעה (מצד הכותבת) הלסביות מקבלות ייצוג רחב יותר והולם יותר. יש רק לסבית 'לוהטת' אחת,אלכס, שהיא יותר דואגת לטפח את עצמה ויותר נשית מהשאר. כל שאר הלסביות הן יותר גבריות ויש כאלו שהן גם בוץ'. למשל, ניקי, היא אישה סרקסטית,חולת מין,מכורה לסמים וללא מעצורים.

כותבת המאמר מסכמת בכך שלסביות צריכות ייצוג יותר נכון והולם, כי אם לא החברה תתבלבל. כתום זה השחור החדש עושה עבודה מעולה ובהחלט נותנת ייצוג נכון. בנוסף טוענת שבזכות הטלוויזיה הציבור יותר נפתח לקהילה הגאה ובלי הטלוויזיה הוא לא ידע איך לייצג את עצמו ושלטלוויזיה תפקיד חשוב בכך.

https://www.academia.edu/8964363/The_L_Word_vs._Orange_is_the_New_Black_the_representation_of_lesbians_on_TV

המאמר מתקשר לעבודה שלי בכך שמראה עד כמה שונה היה הייצוג פעם של קהילת הלהטב לעומת היום.

מאמר 5

ייצוג FTM בחברה הלסבית 'ישנן בנות'

מאת:ד"ר עמליה זיו

המאמר בעצם מציג את מקס סוויני בסדרה ישנן בנות (THE L WORD), מקס הוא טרנסג'נדר וניתן לראות בסדרה שהוא מתקשה למצוא את מקומו בקרב הנשים בסדרה ונתפס כאיום בעיקר על ידי הלסביות באתר אותו הוא מתפעל.

ניתן להבין מכך שהייצוג הטראנסי בטלווזיה באותם שנים כשהסדרה הייתה משודרת סבלה ,נכון שבזמן האחרון הייצוג הטראנסי עולה, אך באותם זמנים הייצוג היה די קריטי,מכיוון שהחברה החלה להיפתח לקהילת הלהטב, והייצוג הלא נכון יצר בלבול וזעם מצד הסביבה.

לפי מה שמציגה כותבת המאמר ניתן לראות שמקס כן קיבל ייצוג אך הוא קיבל ייצוג מטעה ושלילי.

http://mb-tc.info/havana/academic-contest/2012/plia36.pdf

חשיבות המאמר לעבודה שלי בכך שהוא מראה שייצוג הטראנסים בטלוויזיה הוא לרוב ייצוג שלילי במיוחד בסדרה ישנן בנות.

 

כתיבת תגובה

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑